сряда, 13 декември 2006 г.

За астрологията и останалите шарлатани

Нужно е да се отбележи,че астрологията има едно сериозно качество,което никак не е за подценяване.
Още от малък имам навика да питам по-знаещите и разбиращи от мен за нещата,занимаващи съзнанието ми. Като всеки нормален пубертет и аз по някое време започнах да се интересувам от жени. Футболът вече не ми се виждаше тъй привлекателен,както напращелите и хикикащи се кокетно/истерично мои съученички. По едно добро стечение на обстоятелствата,в онези години един от най-добрите ми приятели беше,да го наречем Джони - соло-китарист в моята група, истински гуру-сваляч,капацитет в междуполовите отношения,републикански рекордьор в категория "получени валентинки" и всеобщ любимец на Люлинските девойки.
Когато недоумението ми,относно другия пол достигна върховите си граници, аз отидох при него и потискайки гoрдостта си му казах: "Пич,дай някакви напътствия,че не им разбирам нищо от това,което ми говорят,а пък и те мене не ме слушат". Тогава Джони ме погледна приятелски,със съчувствие в очите и ми каза:
- Тъп си,бате! Ако им говориш за китари,футбол и за снощното напиване-ще си останеш девствен.
- Ми кво да пра'а,ебе ми се... - измънках.
- Трябва да им говориш за нещата,които ТЯХ ги интересуват.
- Е аз от гримове и прически не разбирам...
- Споко,ти и да разбираш,не мо'е да знаеш повече от тях,ще те затапват непрекъснато. Трябва ти нещо,от което и те не разбират,ама ги интересува. Дай 300 кинта на заем,че баща ми скри ракията и ще ти кажа.
- Ето... - коремът ми къркореше,но онова,което се надигаше в слабините ми бе по-силно.
- Астрология ,брато. За още 300 ще ти дам едни книжки,дето кат' ги прочетеш и ще те слушат така,както Моисей (или който там беше) е слушал 10-те Божи заповеди.
- Ама големи ли са?
- Големи са,ама и голема работа вършат...

Така започна моето обучение в астрологията...През 99-та бях достигнал невиждани за БГ висоти,изкарвах добри пари с хороскопите (тогава не бяха популярни програмите за изготвянето им),а с Кашпировски и Люмиер имахме неразрешими различия в мненията. Спечелих си прякора Нострадамуса. В свалките астрологията вършеше доста добра работа както с умните,така и с по-глуповатите жени (при останалите се включваше китарата с баладите на Гънс,Металика,ЮТу и другите подобни).
Това мое занимание будеше недоумение у приятелите ми,а способностите ми - възхищение у слушателките ми.

За това с риск да бъда разконспириран и набеден в лъжа,ще кажа: астрологията е пълен шит!
- Има я от векове. Още по времето на Александър Македонски е имало такива шарлатани и някои от тях имали завидни позиции в обществото. Дори някои владетели са действали в оказаните от астролозите насоки. Аз се питам - след като Плутон владее скорпиона,Уран-водолея,Нептун - рибите и т.н. -как ще обясни днешната астрология самото раждане на тази наука,след като тези планети са известни сравнително от скоро,а и не само те. Аз се сещам за следната хипотеза:
Родило се дете /бабата забелязала,че когато то се родило небето било изпъстрено с ярки звезди,а на следващия ден греело ясно слънце/след време детето станало велик човек/бабата решила,че има връзка...и т. н.
Нашата,европейската астрология може да обясни ВСИЧКО. Защо един човек е еди какъв си и защо друг не е. Причината за това е, че според самата нея един човек е ВСЯКАКЪВ.
Рождената карта дава качества и недостатъци. Популярността на астрологията се крепи на суетата на човека и интереса му към собственото АЗ.
Ок,да вземем едно качество,примерно ,<интелект> и да видим какви са астрологичните комбинаци,които според астрологията дават това качество и какъв е шанса един човек да бъде умен...Сега се сещам,че не мога да ги изчисля,може би някой математик ще помогне (аз съм по хуманитарните науки):
-12 знака ,2 от които са знаци на интелекта - дева и близнаци - защото са под властта на меркурий-планетата на ума - шанса един човек да стане умен май стана 1:6.
- 12 дома (домът зависи от часа на раждане) - шансът слънцето да е в 2 от тях (на ума са 3-ти и 6-ти - на девата и близнаците) и да даде качество,както по точка 1,пак е 1:6.
-Меркурий да е в 1-ви дом на личността - шанс 1:12
-Всяка една планета (те са десет ,плюс Лунен възел) може да е в един от тези знаци/домове
- В зависимост от това,в какъв аспект Меркурий е със асцендента, слънцето,както и с планетата владетел (планетата,под чийто знак сте-за рак-луна,за козирог-Сатурн и т.н. (добрите аспекти са 60 и 120 градуса,лошите 90/180)) - дава ум. Тук шанс няма,но има възможност-ако по невиждана случайност липсват другите комбинации...
- Всеки един добър аспект на която и да е планета,която се намира в един от посочените домове/знаци - ум. Познанията ми по Математика вече ми изневеряват. Да се чуди човек от каде идват всичките тия идиоти...
Освен това:
- Всяка една от планетите Сатурн,Юпитер,Уран и Плутон,когато е на трон (нейния си знак) или в екзалтация (най - удобния и знак) - интелект.
- Съвпад на Меркурий със силна планета - ум. Всяка планета е силна в определени знаци/домове-виж горната точка. Меркурий от гледна точка на Земята не може да е на по-далечно разстояние от Слънцето (то винаги е силно,то ни е зодията) от 45 градуса (защото е физически доста близо до него), а за съвпад се счита всичко под 10 градуса.
Друго:
Шансът да сте родени в понеделник и да сте чувствителни,защото Луната (за нея важат също горните комбинации,но спрямо емоциите) определя чувствата е 1/7. Сряда е денят на Меркурий - затова на френски се казва mercredi,a понеделника-lunedi ,мъндей на английски и т.н. Оттам нататък, астрологията може да Ви каже в каква насока Вие ще насочите интелектуалните си способности. Отговорът пак е: във всякаква. За правото си има планети,аспекти и домове,за математиката-също,за болестите има,за семейството и дома -пак има,за децата е бъкано...Всичко се знае,мамата си джаса...
Ето тук се намесват псевдоекстрасенсите и псевдомедиците,някои от които са престъпници,гаврещи се с хора,които са дотам отчаяни,че да търсят помощта на чудото.
Има вече доста сериозни книги изписани,направиха и компютърни програми за хороскопи,но ако погледнем някоя такава програма - ще видим,че рецензиите им са доста опростени и общи и често за различни хора се дублират.А за книгите - има нещо,което ми прави много лошо впечатление.Всички книги,дори сериозните астрологични анализи изучават личността само на основата на тяхната си наука - за тях всичко е астрология.Никаде не съм виждал Предговор,в който пише: "така и така,астрологията е хубаво нещо,но за способностите на един човек най-голямо значение има генетичния фактор,след това социалната среда и т.н. Достиженията на нашата наука все още са твърде в сферата на теорията,но ние правим всичко възможно за да се развива тя за да се стигне до момента,когато постигнатото от нас ще има и практическо приложение..." Ясно,че искат да се продават,но някои от тях вече са доста богати и могат да си позволят,ако има истина да я кажат. Нали са големи хуманисти...?Да кажат: "Астрологията му е майката,ей Ви една програмка ,няма да има пари за нас,но поне няма да има вече и провалени бракове,примерно...Като тръгнете да се жените - въвеждате датите на Вас и на жена Ви и програмката ви казва: Ту би ор нот ту би. Мир на земята и щастие за хората. Искаме паметник на Луната да ни 'дигнете. Поклон."
Така че - наука -да,но и статистиката е наука,ама още даваме пари за избори...
Нека предположим,че се родят 2 деца... на един и същи меридиан ,т.е. в един и същи час,на една дата,но едното се роди в Амстердам,в семейството Марко Ван Бастен,а другото се роди в някоя бедна африканска държава,а баща му е някакъв бушмен. Тези деца,макар и с еднакви хороскопи биха имали съвсем различни способности и съдба. Това никаде не се казва ясно в астрологичните книги.
Податливостта на младия организъм? Той всъщност е доста устойчив. Всичко му влияе (от най-безобидния вирус до климата) и бих се съгласил,че и небесните тела му влияят,но чисто физически и по никакъв начин върху способностите и заложбите му. Както казва Карл Сейгън: "когато съм се раждал, гравитацията на акушерката е била хиляди пъти по-силна от тази на небесните тела..."Има една стара приказка,знаете я:..."Роден под щастлива звезда". Тя не е плод на астролозите,а според мен на някой ум,който има склонност да употребява метафори и така е изразил способността на някои хора да бъдат щастливи по своему.
Нещата нямат нищо общо.

Няма коментари: