четвъртък, 14 декември 2006 г.

За интеграционните на инвалидите

Ситуацията с приетите законови промени и ветото,наложено от президента Първанов е малко по-сложна,отколкото са я представили в повечето печатни издания.


Ето какво пише в Стандарт:
"Заради многото привилегии обаче броят на хората с документ за инвалидност нарасна рекордно и в бюджета се отвори дупка от 35 млн. лв. За да я намалят, депутатите орязаха интеграционните добавки на хората с увреждания. Президентът наложи вето, но народните представители го бламираха. Решението на МС бе взето часове преди президентът Георги Първанов да събере при себе си лидерите на организации на хората с увреждания. Той обяви, че не приема депутатските промени, но ще спази конституцията и ще ги подпише"

1. В закона ,който урежда материята биват приети промени,на които президентът поставя вето. Ветото е поставено в хода на президентската кампания на Първанов и за нас,незапознатите остава въпросът дали не е част от нея.
2. Въпросните промени се отнасят до материалните предпоставки за получаване на интеграционните пари. Целта на промените е вече да се преценява диференцирано,т.е. за всеки поотделно на кого и за какво да се дадат пари.
Промените може да видите тук,чл.42 а-ж:

Старият закон е тук:

3. Нуждата да се преценява за всеки поотделно се аргументира с факта,че всеки нетрудоспособен има нужда от различно отношение,някои от пари за транспорт,други за жилище,трети за обучение и пр.
4. Всъщност една от основните причини е,че удивително много са хората с фалшиви удостоверения на ТЕЛК (за инвалидност).
Има случаи бол,и са достатъчно фрапантни.

По стария закон ако един инвалид има определен процент нетрудоспособност минава по някоя от точките в член 42а и получава добавки, пари. Така от бюджета биха изтекли многосредства,които ще попаднат в джобовете на мошеници,снабдили се с Решения на Териториалните експерни лекарски комисии.
Сега законодателите се опитват да запушат тази дупка, като дадат възможност да се преценява кой да вземе пари и кой да не вземе,без да са обвързани от разпоредбите на закона.
Лично според мен това е изстрел във въздуха. Ефект може да има минимален.
5. Оказва се,че не са били отрязани парите за интеграционни добавки на инвалидите,а законодателите се опитват да спрат изтичане на предназначени за това пари от бюджета. Средството за това е стесняване на твърде общите критерии кой да получава добавки.
6. Друго важно е,че всъщност тия добавки са някакви смешни пари,направо гавра. Ползват се за социални помощи на практика.
7. Дотук добре,но ветото е факт и в Парламента законът трябва да се приеме повторно(така е процедурата). Разискванията може да прочетете тук:

Това,което ме впечатли е пасивността и пренебрежителността,с която поддръжниците на поправките се отнасят към поставените въпроси в подкрепа на ветото.
Без ясен и смислен отговор са:
- (Н. Камов) И от това, че системата работи зле, че много лесно ТЕЛК-овете дават инвалидност, някъде вероятно и срещу заплащане, това е грижа на цялата система и най-вече на министъра и неговото ведомство да не бъде така.
Проблемът е на изпълнителната власт,а не в закона. Не е особено ясно дали промените ще постигнат очаквания ефект. Явно става дума за много пари,щом чак закона променят.
- (АНТОНЕЛА ПОНЕВА (ДСБ)) Претенциозно в този закон се казва, че ще се изработи методика за диференцирано разглеждане на всеки един случай. Едва ли не всеки един случай – аз това чух от вносителите – ще бъде самостоятелно, индивидуално разглеждан чрез тази методика за диференциация. За съжаление обаче това няма да се състои.
- беше отнето правото на интеграционна добавка за рехабилитация и балнеолечение на всички хора с увреждания, които имат степен на намалена работоспособност под 90%. Обърнете внимание, ще могат да се рехабилитират и да използват интеграционна добавка за балнеолечение само тези, които имат над 90% намалена работоспособност. Всички знаем, че дори при едно счупване на ръка ръката не може да възстанови напълно, ако няма рехабилитация. Рехабилитацията е основата на възстановяването. И ето от това ще бъдат лишени хора, които имат огромна нужда.
Последното действително е подплатено с железна логика и моят коментар е,че в случая законодателят е недогледал. След промените пари за рехабилитация ще получат само:
1. лица с трайни увреждания с над 90 на сто трайно намалена работоспособност;
2. деца с трайно намалена възможност за социална адаптация;
3. военноинвалиди.
В случая е резнат изцяло превантивният ефект на рехабилитацията,защото тя е ограничена само до хора,които вече са наистина зле.
И в другото има много логика. Много трудно и най-вече скъпо би било да се разгледа всеки един случай обективно. Това е утопия. Да похарчиш 50 лв. за да разбереш дали си струва да дадеш на някого 5 лв.
Понева:
- Защо хората със степен на намалена работоспособност между 50 и 70% са изключени от възможността да получават интеграционна добавка
Също няма смислен отговор. Законът изключва "преценяването",относно тези хора. Може би има логика,защото голяма част от фалшивите ТЕЛК-ове са за такъв вид неработоспособност,но в случая принципът "покрай сухото,да гори и суровото" е недопустим.
Факт е,че не сме много наясно и може би трябва да имаме повече доверие на политиците,но пък и те не са се втурнали да обясняват кое и защо правят и за това да си берат гайлето.

ПП: Друг въпрос поставен като офтопик е въпросът за налагането на ДДС върху лекарствата и върху пособията за инвалиди,поставен от С. Банкова.
Това също е доста интересно и засега липсва обяснение.

Няма коментари: